چرا بعد ازتراش دادن ، میل لنگ را باید بالانس کرد؟
تراش دادن میل لنگ به عنوان یک قطعهی اساسی در انتقال نیرو ریزه کاری و تکنیک های خاص مورد جست و جو قرار می گیرد. و بالانس شدن میل لنگ به تعداد سیلندرها بعلاوه قسمت انتقال نیرو و سمت مخالف با یاتاقان هایی درگیرمی باشد، که به صورت جفت جفت باید هم مرکز باشند. دقت در تراشکاری این بخش ها به طوری که سطح تمام شده دارای کمترین ناهماهنگی مرکزی با یاتاقان دیگر باشد از اهمیت خاصی برخوردار است.
مهمترین چالش در تعمیر میل لنگ، بعد از تراش آن است. با درنظرگرفتن اینکه میل لنگ یک قطعهی دوار در مجموعهی موتور ماشین می باشد که با دور موتور کار دارد ، سرعتهای دورانی آن نیز باهم تفاوت دارد، پس در صورتی که بعد از عملیات تراش میل لنگ بالانس نشود کل سیستم دچار ارتعاشات شده که با افزایش پیداکردن دور این ارتعاشات سرعت پیدا میکند.مبنی بر این است مقدار ارتعاشات و قدرت تخریب آن ارتباط مستقیم با مقدار نابالانسی میل لنگ را دارا می باشد. این لرزش در کمترین مقدار آسیب میتواند باعث خرابی زودرس یاتاقانها، قید بندیهای شاتونها، آسیب به قطعات پیستون شده و در موارد اضطراری میتواند باعث لرزش شدید در دورهای بالا شود.
متعادل نمودن میل لنگ
متعادل کردن میل لنگ، در تئوری، ممکن است ساده به نظر برسد. با این حال، مقدار مناسبی در تنظیم تعادل وجود دارد، بنابراین گاهی اوقات می تواند یک فرآیند سریع باشد و گاهی اوقات نه. به همین دلایل، بالانس میل لنگ بسته به شغل ممکن است گاهی گران و گاهی کمتر باشد. شما باید وزنهای باب خود را مشخص کنید. وزنه بوق شامل چیزی است که به میل لنگ متصل است – چیزی که به دور (روی ژورنال میل لنگ) می چرخد و آنچه در سیلندر بالا و پایین می رود (میله ها و پیستون ها). به هر چیزی که به دور خود بچرخد وزن دوار و هر چیزی که بالا و پایین شود وزن متقابل می گویند. شما باید این اجزا را وزن کنید، اما توجه داشته باشید که به جای همه اجزای خود، فقط باید یک میله، یک پیستون، دو بلبرینگ، یک مجموعه رینگ و غیره را وزن کنید. با شروع از انتهای بزرگ شاتون خود، از ترازو و یک وسیله مخصوص برای آویزان کردن انتهای دیگر برای به دست آوردن آن وزن استفاده خواهید کرد. توجه – قبل از وزن کردن این اجزا، مطمئن شوید که ترازو شما صفر شده است. روی فیکسچر، میله باید موازی باشد و انتهای کوچک میله معلق باشد.
بالانس میل لنگ اصطلاحی است که معمولاً برای توصیف تغییرات ایجاد شده در “ضدوزن” میل لنگ (و سایر اجزاء در برخی موارد) برای جبران وزن اجزای متحرک از جمله میل لنگ و اجزای متصل به آن (میلههای اتصال، پیستونها) استفاده میشود. ، و غیره.).
وزنههای تعادل بخشهای استوانهای گوهای یا دیسکی هستند که به صورت جانبی در بین پرتابهای میل لنگ قرار گرفتهاند (هر پرتاب شامل دو ژورنال شاتون است، معمولاً در یک سطح ماشینکاری شده پیوسته) و به صورت چرخشی در مقابل پرتابها (180 درجه دورتر) قرار میگیرند تا “مقابل عمل کنند”. وزن ژورنالها، میلهها، پیستونها و غیره. وزنههای تعادل زمانی که میل لنگ شکل میگیرد، در جای خود ریختهگری یا آهنگری میشوند و فرآیند تعادل با برداشتن فلز از وزنهها (معمولاً با سوراخ کردن سوراخ) انجام میشود تا زمانی که مجموع آنها درست شود. اجزای موتور را جبران کند.
بالانس بودن میل لنگ و نیروی گریز از مرکز:
- حرکت چرخشی
- حرکت خطی
- حرکت ترکیبی چرخشی و خطی
میل لنگ دارای حرکت چرخشی می باشد که برای بالانس بودن آن وزن تمام قسمت ها باید بصورت یکسان در چرخش باشد.در غیراینصورت نیروی گریز از مرکز ایجاد شده و به یاتاقان فشار وارد می شود.
عملیات بالانس بودن میل لنگ و لنگ گیری آن:
برای جلوگیری کردن از خرابی میل لنگ؛میل لنگ را باید طور دینامیکی و استاتیک بالانس کرد.به عملیات متعادل کردن حرکت میل لنگ،بالانس کردن یا لنگ گیری میل لنگ می گویند.که برای کنترل از دستگاه بالانس میل لنگ استفاده می کنند.برای بالانس شدن میل لنگ پساز تعیین مقدار باربرداری،بر روی وزنه های متعادل کننده سوراخ هایی بوجود می آورند.
عملیات بالانس میل لنگ به طور کلی به صورت زیر می باشد:
باربرداری از وزن های متعادل کننده با دریل
وصل کردن میل لنگ روی دستگاه با استفاده از تسمه
خواندن زوایا و عدد آنبالانسی
چرخش دستگاه و رسیدن به دور
مونتاژپین داول در محل سوراخ داول
کنترل مجدد
آنبالانس بودن میل لنگ
در موتورهای 4 سیلندر خطی،هر میل لنگ دارای تعدادی لنگ ثابت و متحرک بوده است.به تعداد لنگ های متحرک برای هریک شاتون متصل می گردد.میل لنگ ،نیروی خطی پیستون را به نیروی دورانی تبدیل نموده و به دیگر اجزا قطعه ارسال می کند.اگر میل لنگ آنبالانس شده باشد باعث ایجاد لرزش و فشار زیادی به یاتاقان ثابت منتقل می کند.این عمل می تواند در عملکرد میل لنگ و دیگر قطعات تاثیر زیادی داشته باشد.
اگر میل لنگ،آنبالانس شده باشد باعث ایجاد لرزش و فشار زیادی به یاتاقان ثابت منتقل می کند.این عمل می تواند در عملکرد میل لنگ و دیگر قطعات تاثیر زیادی داشته باشد.
بالانس کردن میل لنگ ردیفی است، که یک عمل متعادل کننده محسوب می شود. هنگامی که یک موتور در حال کار است، نیروهای مختلف زیادی علیه یکدیگر کار می کنند که باید هماهنگ عمل کنند.متأسفانه، روند تعادل چیزی است که بسیاری از علاقه مندان به ندرت به آن فکر می کنند. به هر حال، به همین دلیل است که شما برای قطعات بهتر هزینه اضافی کرده اید و به جای اینکه خودتان این کار را انجام دهید، از یک موتورساز با تجربه استفاده کرده اید. اما واقعیت این است که اگر در حال ساخت یک موتور هستید، داشتن یک مجموعه چرخشی متعادل باید یکی از مهمترین موارد در لیست ساخت شما باشد.
طراحی اولیه میل لنگ ساده است. ابتدا به مجلات نگاه می کنیم. ژورنال های اصلی مکان هایی هستند که میل لنگ به بلوک “چسبیده” می شود و ژورنال های میله جایی هستند که مجموعه پیستون و میله به میل لنگ متصل می شوند. وزنه های تعادل میل لنگ برای جبران وزن میله و پیستون هنگام چرخش طراحی شده اند. این وزنه های تعادل جایی است که تعادل حاصل می شود. در ابتدایی ترین سطح خود، متعادل کردن میل لنگ لرزش داخلی موتور را به حداقل می رساند، اما این یک بازی سازش است.
میل لنگ جزء ضروری سیستم انتقال قدرت است. که در آن حرکت رفت و برگشتی پیستون با استفاده از شاتون به حرکت چرخشی تبدیل می شود.
بالانس نبودن میل لنگ پیامدهای را شامل می شود که عبارتنداز:
- لرزش خفیف در یاتاقان،میل لنگ، و سایر اجزای متصل به میل لنگ
- خمیدگی و پیچیدگی میل لنگ
- سر و صدای موتور
- شکستن و بریدن میل لنگ
بالانس بودن میل لنگ و وزنه های متعادل کننده:
- لنگ های متحرک
- لنگ های ثابت
- سوراخ های بالانس
- محل نصب پولی
- مجاری روغنکاری
- وزنه های متعادل کننده
- محل اتصال کاسه نمد
لنگ های متحرک خارج از محور میل لنگ قرار داشته، و عمل نیروی گریز از مرکز را در میل لنگ به وجود می آورد.
وزنه های متعادل کننده،وظیفه بالانس کردن میل لنگ از طریق وجود نیروی گریز از مرکز خلاف نیروی لنگ هارا بره عهده دارند.نیروی گریز از مرکز این وزنه ها و لنگ های متحرک میل لنگ با یکدیگر عمل خنثی دارد.وباعث از بین رفتن ارتعاشات و فشار یاتاقان ها در چرخش میل لنگ را دارد.
میل لنگ شامل موارد زیر می باشد:
- میل لنگ
- تار میل لنگ (بازوها یا گونه ها)
- وزنه های متعادل کننده
- ژورنال های اصلی
انتهای بزرگ میله اتصال به میل لنگ میل لنگ متصل است.
قطعات میل لنگ
- میل لنگ
- مجلات اصلی
- وب لنگ
- وزنه های ضد وزن
- واشرهای تراست
- گذرگاه روغن و مهر و موم روغن
- فلنج نصب فلایویل
میل لنگ
میل لنگ یک بخش مکانیکی موتور است. که به شاتون اجازه می دهد تا بسیار محکم به میل لنگ متصل شود.سطح میل لنگ استوانه ای است تا نیروی چرخشی را به انتهای بزرگ شاتون بدهد. اینها همچنین به عنوان مجلات شاتون شناخته می شوند.
مجلات اصلی
ژورنال ها به بلوک موتور متصل شده اند. این بلبرینگ ها میل لنگ را نگه می دارند و آن را برای چرخش در داخل بلوک موتور فراهم می کنند. این یاتاقان مانند بلبرینگ ساده یا ژورنال است. یاتاقان های اصلی از موتوری به موتور دیگر متفاوت است، اغلب بر اساس نیروهای وارد شده توسط موتور محسوب می شود.
وب لنگ
شبکه Crank ضروری ترین بخش میل لنگ است. شبکه کرانک میل لنگ را به ژورنال های بلبرینگ اصلی متصل می کند.
وزنه های ضدوزن
وزنه های تعادل نوعی وزن هستند که نیروی مخالفی را اعمال می کنند که تعادل و پایداری میل لنگ را فراهم می کند. اینها روی شبکه میل لنگ نصب می شوند.
واشرهای تراست
در برخی نقاط، دو یا چند واشر رانشی برای جلوگیری از حرکت طولی میل لنگ در نظر گرفته شده است. این واشرهای تراست در بین سطوح ماشین کاری شده در تار و زین میل لنگ جمع می شوند.با کمک واشرهای تراست می توان به راحتی شکاف را حفظ کرد و به کاهش حرکت جانبی میل لنگ کمک کرد. در بسیاری از موتورها، اینها به عنوان بخشی از یاتاقان های اصلی ساخته می شوند، معمولاً در انواع قدیمی تر، از واشرهای جداگانه استفاده می شود.